Wzrost słuchalności podcastów w Polsce

14/49

Najnowsze newsy o podcastingu – podcast Radiogram odcinek 25

Słuchaj Radiogram na:

Radiogram na Spotify
Radiogram na Google Podcasts
Radiogram na Apple Podcasts

Przy produkcji każdego odcinka spędzam średnio 6 godzin. I choć uwielbiam to robić, to bez mojej ulubionej kawy nie dałbym rady.

Jeśli uważasz że informacje które przekazuję są dla Ciebie przydatne, to zawsze możesz mnie wesprzeć kawą.

Postaw mi kawę :)Postaw mi kawę 🙂

Wzrost słuchalności podcastów w Polsce

Statystyki od Spreakera, a właściwie od Voxnest który je dostarcza, pokazują bardzo duży wzrost słuchalności podcastów w Polsce. Jest to aż 59% liczone miesiąc do miesiąca.
Wzrost podcastingu w Polsce

Wzrost podcastingu w Polsce

W ostatnim zestawieniu jesteśmy na pierwszym miejscu, powyżej takich kajów jak Indie, Wielka Brytania, Niemcy czy Norwegia. W zeszłych miesiącach bywaliśmy w zestawieniu, ale zazwyczaj na dole pierwszej 10. Tak wysoko jeszcze nigdy.
 
Również w statystykach Libsyn Polska znalazła się w pierwszej 20 słuchalności przez Spotify jako nowy kraj w zestawieniu.
 
Czyżby to efekt wakacji? Być może, lecz mam wrażenie że jest to bardziej wzrost świadomości czym są podcasty i jak je słuchać. Pojawia się coraz więcej inforamacji i artykułów o podcastingu. Dzięki temu podcasting nie jest już tak mało znany jak jeszcze rok temu.
Oby tak dalej.
 
Źródło:

Nowe podcasty od Grupy Abstra

Jeśli jesteś fanem piłki nożnej, w pozytywnym znazeniu, to możliwe że znasz już kanał na YouTube Foot Truck. Od 20 sierpnia twórcy kanału stworzyli nową produkcję pod tytułem Foot Truck Live. Codziennie audycje będą dostępne od poniedziałku do piątku. Każdego dnia będzie omawiana inna liga europejska.
 
Drugim podcastem jest Podcast! Kamera! Akcja!
Prowadzącym jest Dawid Muszyński redaktor naczelny portalu naEkranie.pl
 
Jak się domyślasz rozmowy z goścmi mają dotyczyć branży filmowej. Gościem pierwszego odcinka jest Piotr Stramowski.
 
Obie te produkcje pochodzą od grupy Abstra. Abstra powstała 2016r i wywodzi się z YouTuba, konkretnie z kanału Abstrachuje.tv. W roku 2017 w  firmę zainwestował fundusz Padrone Capital kontrolowany przez Bogusława Leśnodarskiego i Macieja Wandzla. Za 40 procent udziałów zapłacili 4 mln złotych.
Grupa jest jednym z najważniejszych  polskich producentów video na YouTube. Obecnie w portfolio mają 15 kanałów.
W zażądzie grupy jest Olek Wandzel znany z podcastu Olek Wandzel Podcast
 
Dlaczego o tym mówię?
 
Wygląda na to że Grupa wchodzi coraz mocniej w podcasty pod nazwą STORIA by Abstra. Na chwilę obecną produkują 4 podcasty. 2 wspomniane wcześniej, oraz ProTube zajmujący się nowymi mediami i Dla Pieniędzy Podcast.
 
Wszystkie te produkcje ukazały się na Spotify 21 sierpnia w odstępnie jednego dnia.
Na chwilę obecną tylko Foot Truck znajdziecie w czytnikach do podcastów. Pozostałe 3 są jak na razie dostępne tylko na Spotify.
 
Źródła:

Międzynarodowy Dzień Podcatów w Poznaniu

W ostatnim odcinku mówiłem o MDP w Poznaniu organizowanym przez PyrCaster.
W zeszły poniedziałek ruszyła sprzedaż biletów na tą konferencję. Standardowa cena biletu to 50 zł. W tej chwili możesz zakupić bilety w promocji early birds w cenie 35zł. Trzeba się śpieszyć bo w tej cenie pozostało już tylko około 80 biletów.
 
Do grona prelegentów dołączył również Marek Jankowski z podcastu Mała Wielka Firma.
 
Dla ewentualnych sponsorów pozostało jeszcze jedno miejsce jako brązowy sponsor. Jeśli chciałbyś wesprzeć konferencję, a tym samym polski podcasting to możesz również dołączyć do grona partnerów medialnych.
 
Jeśli prowadzisz podcast to możesz znaleźć się na stonie głównej konferencji. Wystarczy że podasz informację o tym wydażeniu w swoim podcascie, na swoim blogu, lub w mediach społecznościowych.
 
Jedno osobowy dział redakcyjny Radiogram czyli ja, również się wybiera do Poznania.
Do zobaczenia 28 września!
 
Źródła:

Polskie grupy Facebookowe dla podcasterów

Dodałem tego newsa z powodu powstania nowej grupy dla podcasterów na FB. Grupa nazywa się Podcasting w Polsce a założycielem jest Borys Kozielski, którego możecie znać między innymi z podcastu Okrągły Podcastół, czy też kursu Szkoła Podcastingu.
 
W pierwszym momęcie miałem zamiar umieścić tutaj informację o wszystkich grupach dla podcasterów. Ale zanim to zrobiłem Borys mnie ubiegł. Na grupie znajdziecie jego notatkę o wszystkich innych grupach gdzie podcasterzy mogą znaleźć mnóstwo informacji. Przyznam się, że sam nie znałem jednej z tych grup.
Link do tego wpisu znajdziesz w notatkach do odcinka.
 
Ktoś może powiedzieć – jeszcze jedna grupa i co z tego?
Niby nic ale, po pierwsze grupa nie jest zamknięta, dzięki czemu osoby które szukają informacji o podcatingu docierają do nich od razu. Po drugie każda inicjatywa która wspiera podcating, i pomaga poszerzać grono twórców, jak i  słuchaczy zawsze jest przezemnie mile widziana.
 
Jak można przeczytać w opisie grupy ma ona „służyć podkasterom do wzajemnej komunikacji. Grupa jest otwarta dla wszystkich podkasterów i zainteresowanych podkastingiem od strony twórcy.”
 
Więc jeśli szukasz informacji o podcastingu to możesz zacząć na grupie Podcasting w Polsce.
 
Źródła:

PodPress – protokół dla podcatów premium

Radio Public wyszło z ciekawym pomysłem nowego protokołu PodPass, który móże być rozwiązaniem dla treści premium w podcastach. Ja osobiście trzymam kciuki za ten pomysł. Tym bardziej że protokół ma być otwarty.
 
Dlaczego taki protokół jest potrzebny? Popularność podcastów i ich rozwój powoduje, że coraz więcej podcastów będzie monetyzowana poprzez  treści premium.
 
Na chwilę obecną każda aplikacja robi to na swój sposób. Może to prowadzić do sytuacji kiedy chcąc słuchać podcastów premium od różnych producentów, będziesz musiał instalować kilka aplikacji. Po jednej do każdego podcastu. Takie podejście na dłuższą metę nie ma sensu. Dlatego zamiast polegać na aplikacjach powinniśmy polegać na protokole.
 
Z drugiej strony coraz więcej firm i korporacji próbuje przejąć rolę lidera. Wyznaczać kierunki i standardy. Na pewno słyszałeś to określenie „być Netflixem dla podcastów” Luminary bardzo chciało nim być…
I delikatnie mówią jakoś im nie wyszło.
 
Generalizując firmy starają się być tym czym np. YouTube jest dla treści wideo. 
Jak do tej pory nikomu się to nie udało z jednego powodu. RSS. Protokuł RSS nie jest idealny, ale jest otwarty i każdy może z niego korzystać. Wszystkie aplikacje do słuchania podcastów bazują na RSS. 
 
Brak otwartego protokołu który będzie umożliwiał dostarczanie podcastów premium może prowadzić do sytuacji gdzie użytkownik jak i twórca będzie się zdany na jedną firmę lub aplikację. Na ich politykę prywatności i sposób monetyzowania. A co gorsza na ich ocenę: co można, a co nie, w twoim podcascie. 
 

Spotify nadal pracuje nad playlistami podcastów

SpotifyIdeas a następnie Zach Kahn na Twitterz zauważyli że Spotify pracuje nad playlistami dla podcastów. 
Według ich informacji można dodawać odcinki podcastu do playlisty. Dzięki temu można stworzyć playlistę np. najciekawszych gości w danym podcascie, lub ulubionych odcinków. Tą funkcjonalność Zach zauważył w Spotify dla iPhona. 
 
W tym samym wątku Zach podlinkował tweet gdzie możecie zobaczyć jak wyglądają testowe Stories dla playlist w Spotify.
Testy playlist z podcastami w Spotify trwają już od dłuższego czasu. W odcinkach 15 i 16 Radiogramu wspominałem wam o dwóch z nich.
Your Daily Drive to playlista tworzona przez Spotify, która jest mieszanką podcastów i muzyki specjalnie dla Ciebie.
Druga to Your Daily Podcasts tworzona częściowo na bazie twoich subskrybcji i tych podcastów które są aktualnie popularne.
W odcinku 14 wspominałem o testach funkcji Social Listening. Dzięki niej do stworzonej przez ciebie playlisty mógłbyś zaproszać innych użytkowników którzy mogliby dodawać do niej swoje utwory i podcasty.
 
Jeśli spojrzeć na wszystkie te testy widać wyraźnie, że Spotify chce wykorzystać potencjał playlist.
Taka funkcjonalność na pewno była by mile widziana przez wszystkich użytkowników.
W Radiogramie mógłbym to np. wykorzystać do dzielenia się odcinkami podcastów które  lądują w sekcji Radiogram Poleca. Drugim zastosowaniem mogła by być możliwość zgłaszania przez słuchaczy i podcasterów odcinków wartych polecenia.
Było by to ciekawe rozwiązanie, ale…
Z tym muszę jednak poczekać bo trwają testy, testy, testy….
 
Może kiedyś się w końcu skończą? 
  • Tweet od Zach Kahn – https://twitter.com/zkahn/status/1163674024171528192

Nowe narzędzie dla podcasterów.

PodSend to narzędzie online które można wykorzystać do współpracy przy produkcji podcastu, ale również do kilku innych zastosowań.
Może to być ciekawym rozwiązaniem dla tych którzy pracują nad podcastem z różnych lokalizacji. 
Założenie jest proste, zamiast wysyłać sobie różne wersje audio wystarczy wysłać je do PodSend. 
W aplikacji będzie można dodawać znaczniki czasowe do audio i dodać do nich komentarz (podobnie jak na SoundCloud) Można nawet zaznaczać całe sekcje do skomentowania. Obsługiwana jest również historia wersji i komentarzy. 
Wykorzystać to można do zatwierdzania lub oceniania zmian w procesie edycji podcastu.
Jako inny przykład zastosowania twórcy podają reklamy, a konkretnie zatwierdzanie ich przez zleceniodawców. Dla osób które z audio nie mają dużo wspólnego może być to sporym ułatwieniem.
 
Jeszcze jednym przykładem zastosowania jest wykorzystanie serwisu do dzielenia się ze  swoimi słuchaczami dodatkowymi materiałami. Można wysłać odcinek specjalny na PodSend, a dostęp zabezpieczyć loginem i  hasłem.
Na dzień dzisiejszy serwis jest w fazie beta, a start planowanowany jest na 1 września.
Co do ceny to ma być to 9$ miesięcznie. Dla tych kórzy zapiszą się na listę oczekujących ma być to 4.50 $ na miesiąc
 
Zastanawiam się tylko czy znajdą dużo użytkowników. Podobnie można przecież wykorzystać wspomniany wcześniej SounCloud. Wystarczy oznaczyć audio jako prywatne i wysłać link do osób które mają sprawdzić czy też zatwierdzić daną wersję nagrania.
Czas pokaże czy ten projekt się rozwinie.
 

Radiogram poleca

Na początek prasówka:
 
  1. Maciek Małek na PodcastBlog zastanawia się „czego potrzeba polskiej podsfereze” i stawia tezę że potrzebujemy podcastu który zrobi dla podcastingu w Polsce to co Serial zrobił w Stanach. Artykuł nosi tytuł „Serial” – podcast który wskrzesił podcasty
  2. W magazynie Logo24 znajdziecie odpowiedzi na kilka pytań. Między innymi „czym jest podcast?”, „po co słuchać” czy „jak się go monetyzuje”. Pytania zadaje Łukasz Figielski, a odpowiadają znani polscy podcasterzy. Radosław Budnicki, Marcin Myszka czy Michał Szafrański. Artykuł nosi tytuł „Czas na podcast”
 
Z podcastów polecam:
 
  1. Nową mini serię od Culture.pl pod tytułem: The Final Curtain. Bohaterem pierwszego odcinka jest Zbigniew Bujak. Produkcja w języku angielskim.
  2. Drugim polecanym jest – Przegadana godzina od Dawida Myśliwca, czyli momentami bardziej popularny, momentami bardziej naukowy podcast. 

Miłego podcastowania i do usłyszenia za tydzień.