Słuchaj Radiogram na:
Kwartalny raport od Spotify
Słuchalność podcastów w Spotify wzrasta, i jak mówi Danel Ek ryzykowny ruch połączenia podcastów i muzyki zaczyna przynosić efekty.
Ale najpierw trochę danych z ostatniego raportu.
14% użytkowników Spotify słuchało podcastów w ostatnim kwartale tego roku. O 39% wzrosła ilość strimowanych godzin podcatów w 3 kw. 2019 (w porównaniu do 3 kw. 2018). A wzrost słuchaczy podcatów w EU jest szybszy niż w US.
Co ciekawe wśród słuchaczy muzyki którzy zainteresowali się podcastami jest widoczny duży wzrost przejścia na usługę premium. Jest on tak duży że Daniel Ek określa go jako „almost too good to be true”. Dlatego nadal analizują dane, a więcej informacji podane zostanie kiedy dokładniej zrozumią powiązanie tych wartości.
W swoim katalogu Spotify ma obecnie ponad 500 tysięcy podcastów. I przy tej ilości wzrost dochodu z reklam dla darmowych kont przekroczył założenia Spotify. Nadal jednak stanowi mniej niż 10% dochodu. I choć firma nie skupia się jeszcze na monetyzacji podcastów to zauważają taką potrzebę i będą się jej przyglądali w 2020 roku. Na chwilę obecną skupiają się na fakcie spędania więcej czasu w aplikacji przez słuchaczy podcastów w porównaniu do słuchaczy muzyki.
Jeśli chcesz poczytać więcej o Spotify to polecam artykuł od Integer8 Research gdzie Matt Bailey pyta: „Czy Spotify zastępuje sklepy z płytami i stacje radiowe?” Jest to drugi artykuł z serii „Co radio może się nauczyć od Spotify”
Apple vs. Spotify (wrzesień 2019)

Jak donosi Voxnest w swoim comiesięcznym raporcie “Apple vs. Spotify“, Spotify przejmuje kolejne europejskie kraje wśród słuchaczy podcastów. Warto zaznaczyć że raport powstaje na podstawie danych wewnętrznych Voxnest. W wrześniu do krajów z przewagą Spotify dołączyły: Norwegia, Francja i Rumunia. Pokrywa się to ze wzrostem w Europie o którym wspominało Spotify w swoim kwartalnym raporcie.
Kurs Podcasting 101
PRX wraz z Google Podcast wystartowały z edukacyjną serią filmów Podcasting 101. Google i PRX już współpracowały przy programach edukacyjnych dla podcasterów, a dokładniej dla tych którzy chcą wystartować z podcastem. Mówię tu o ich wspólnym pomyśle: Google Podcast Creator Program. Program ten miał już dwie edycje (o obu informowałem w Radiogramie) i mam nadzieję że będzie następna.
Wracając do Podcasting 101. Seria ma 10 odcinków zaczynających się od pytań „czy powinienem/powinnam robić podcast” poprzez planowanie, nagrywanie, wywiady, pisanie skryptów,edycję, aż do zarabiania pieniędzy i co ważne kontynuownia nagrywania.
Filmy są dostępne na stronie programu i na YouTube.
Miejsca do nagrywania podcastu.
Na grupie Podcasting w Polsce Borys Kozielski umieścił dokument z listą miejsc do nagrywania podcastu. Jeśli macie wyjazdowe nagranie w jakimś mieście to warto sprawdzić tą listę, a jeśli znacie takie miejsca to proszę podzielcie się nimi. Borys na pewno doda je do listy.
Na chwilę obecną na liscie są: Warszawa, Trójmiasto, Częstochowa i Poznań.
Podcast jako znak towarowy.
Mikołaj Lech nagrał odcinek w którym omawia co to jest znak towarowy i czy warto zastrzec nazwę np. podcastu.
Wszystkie kwestie z tym związane omawia na podstawie konkretnych przykładów. Jak mówi Mikołaj rejestracja potwierdza że jesteś właścicielem marki i jest czymś w rodzaju ubezpieczenia na przyszłość. Jeśli myślisz o podcascie jako swojej marce to na pewno warto posłuchać.
Mikołaj jest rzecznikiem patentowym i prowadzi podcast i bloga „Prawna ochrona marki”
Audion i reklamy w podcastach.
Voxnest i Audion podpisały umowę o współpracy przy dostarczaniu reklam. Audion to francuska firma która zajmuje się dostarczaniem i dynamicznym osadzaniem rekalm w podcastach. Na początku września tego roku, Audion podpisał umowę o współpracy z innym europejskim hostingiem Podigee.
Mini news.
- Kilka tygodni temu Google wstrzymało reklamy w aplikacji Podcast Addict. Jako powód podali że można w niej znaleźć kontent przeznaczony dla dorosłych. Przez ten ruch włąściciele aplikacji stracili prawie 100% wpływów. W godzinę po publikacji tej informacji na stronie Android Police, Google skontaktowało się z deweloperem i przypróciło relamy.
- Jeśli myślisz o wykorzystaniu podcastów np. w szkoleniach pracowników, to na kanale YouTube hostingu PodBean można obejrzeć krótki film instruktażowy jak stworzyć taki podcast. Z dostępem chronionym przez login i hasło.
- Na YouTube znajdziesz również nowy film od Marcina Hinza. Jak wspominałem w poprzednim odcinku Marcin uruchomił kanał z poradami dla podcasterów. W najnowszym odcinku zobaczysz jak przygotować jingla i dopasować go do długości twojego intro.
Radiogram poleca.
Do posłuchania:
- Jeśli w zeszłym tygodniu zainteresowała cię informacja jak Spotify przejmowało Gimlet to na pewno posłuchasz odcinka podcastu How I build this z udziałem Alexa Blumberga and Matta Liebera
- Storia by Abstra wypuściła nowy podcast prowadzony przez Rafała Masnego pod tytułem Radzisz. W każdym odcinku inna grupa gości odpowiada na pytania słuchaczy. Do tej pory gośćmi Rafała byli między innymi Karol Strasburger, Jarosław Kuźniar czy Areta Szpura.
Do poczytania:
- więcej o Spotify i ich kwartalnym raporcie możesz przeczyta w artykule na Antyweb
- Jak sieci podcastów „manipulują” danymi na temat pobrań przeczytasz w ciekawym artykule od Toma Webstera: “Podcast Audience Strategy: What Your Downloads Can’t Tell You”
Miłego podcastowania i do usłyszenia za tydzień.
Przy produkcji każdego odcinka spędzam średnio 6 godzin. I choć uwielbiam to robić, to bez mojej ulubionej kawy nie dałbym rady.
Jeśli uważasz że informacje które przekazuję są dla Ciebie przydatne, to zawsze możesz mnie wesprzeć kawą.