Spotify w raporcie za 4 kwartał 2020 roku chwali się wzrostami. O 27% wzrosła ilość miesięcznych użytkowników, a o 24% subskrybentów. Obie wartości liczone w okresie rok do roku.

Dochód z subskrypcji wyniósł 1.9 miliarda $, dochód z reklam: 281 milionów $, a zysk brutto: 575 milionów.
Europa pozostaje nadal największym rynkiem dla Spotify. Ilość podcastów dostępnych na platformie wzrosła o 300 tysięcy w porównaniu z 3 kwartałem i wynosi obecnie 2 miliony 200 tysięcy. Jeszcze w maju 2020 roku było ich “tylko” milion. Czas konsumpcji podcatstów na platformie podwoił się w ciągu roku.
Audiobooki i emocje w Spotify
Spotify dodało do swojego katalogu 9 audiobooków. Są to klasyki dostępne w tzw. licencji publicznej umożliwiającej ich dowolne wykorzystanie. Wśród książek znajdziecie miedzy innymi Frankenstine czy Wielkie nadzieje Karola Dickensa.
Audiobooki zostały nagrane specjalnie dla Spotify, a sam fakt ich dodania firma określa jako testy.
Pełne wprowadzenie audiobooków do oferty Spotify na pewno wprowadziło by zamieszanie na rynku. Szczególnie jeśli utrzymana została by cena abonamentu. Jeśli jednak tak się stanie to Spotify musi być przygotowane na długą batalię. Szczególnie na rynku anglojęzycznym gdzie prym wiedzie Amazon.
Dodając audiobooki do swojej oferty, Spotify stworzyłoby prawie kompletną platformę audio. Brakuje tylko stacji radiowych.
W przyszłości swoją ofertę Spotify chce dostarczać wykorzystując patent który został właśnie zarejestrowany. Wykorzystuje on sztuczną inteligencję do analizy głosu w celu ustalenia emocji, płci, wieku i akcentu. Na tej podstawie ma być wybierany kontent który dostarczy użytkownikowi.
Raport od Podsights
Podsights opublikował raport porównawczy na I kwartał 2021 r. Raport przygotowano na podstawie ponad 1200 kampanii przeprowadzonych w 2020 roku.
Jeśli planujesz sprzedawać, kupować lub po prostu lepiej zrozumieć reklamy podcastowe to jest to lektura dla Ciebie. W raporcie znajdziesz średnie współczynniki konwersji według branży, wizyt, potencjalnych klientów, instalacji aplikacji i zakupów.
Ciekawostka na zachętę: wiele małych kampanii osiąga lepsze wyniki niż kilka dużych.
Raport jest do pobrania za darmo po zarejestrowaniu się na stronie.
Rok 2020 w podsumowaniu od Chartable

Chartable opublikował podsumowanie roku 2020 w podcastach.Jeśli nie znasz Chartable, jest to serwis umożliwiający zbieranie danych statystycznych twojego podcastu.
Co znajdziesz w artykule? Oczywiście dane np. w 2020 przybywało średnio 2 podcasty na minutę. Co prawda 30% z nich miała tylko jeden lub dwa odcinki, ale według Chartable wskazuje to na testowanie medium przez nowych twórców.
Jako kluczowe dane z podsumowania uznano:
- 15% wzrost wpływów z reklam,
- 180% wzrost pobrań,
- średnio 160 nowych reklamodawców na tydzień.
Zapisy na Infinite Dial 2021
11 marca o 20.00 rozpocznie się webinar The Infinite Dial 2021. Już teraz można się zapisywać na ten największy webinar o konsumpcji mediów w Stanach. Jak zwykle będzie sporo o podcastach.
Darmowe webinary od Hindenburg
13 lutego obchodzimy Światowy Dzień Radia. Mówię o tym z powodu Hindenburga. Co Hindenburg ma wspólnego z radiem?
Otóż w tym wypadku, Hindenburg to program do edycji audio. Używam go do produkcji Radiogramu. Jeżeli prowadzisz podcast i szukasz czegoś prostego, intuicyjnego a jednocześnie bardzo efektywnego to Hindenburg może być rozwiązaniem dla Ciebie.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Radia, Hindenburg organizuje darmowe webinary, na które można się zapisać pod linikiem który znajdziecie w notatkach. Również tego dnia zazwyczaj można kupić lub zrobić upgrade do wyższej wersji po okazyjnej cenie.
Dobra robota od Agencji Słucham
Agnecja Słucham zrealizowała podcast dla Pracuj.pl.
Dobra Robota, bo tak nazywa się podcast jest prowadzony przez Justynę Mazur, a wśród gości znajdziecie Janinę Daily, Edytę Zając czy Marikę. Udział przy produkcji miała agencją More Bananas.

Zmiana branży – start od nowa. O ważnych zmianach rozmawiamy z artystką Mariką – Dobra robota
A skoro mówimy o Agencji Słucham, to rozpoczęła ona w styczniu współpracę z Polsat Media w ramach ich projektu Polsat Media AdTube.
Katarzyna Błaszczyk odchodzi z radia
Katarzyna Błaszczyk odchodzi ze Studia Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia. Współprowadząca podcast Torba Reportera i Podcastera w rozmowie z press.pl zwróciła uwagę na rosnący trend popularności reportaży non-fiction w podcastach. A tego typu reportaży nie może realizować w Polskim Radio.

# 29-Jak nagrać dobry reportaż albo podcast? – Torba Reportera
Katarzynę Błaszczyk i Hannę Bogoryję-Zakrzewską warto posłuchać chociażby w ostatnim ich odcinku “Od czego zacząć montaż podcastu”
Squadcast nagrywa video

Squadcast czyli serwis umożliwiające zdalne nagrywanie audio dodał do swoich funkcjonalności opcję nagrywania wideo. Można je rejestrować w rozdzielczości HD i 30 klatek na sekundę.
Squadcast nigdy nie należą do najtańszych serwisów i tak jest nadal. Za pakiet podstawowy z 5 h audio miesięcznie zapłacimy 20 $. Za taki sam pakiet z opcją wideo trzeba zapłacić i już 40 $.To czy jest to tanio czy drogo zależy od indywidualnej oceny. Ja ze swojej strony na pewno mogę potwierdzić że jakość audio i bezproblemowe nagrywanie rozmów jest wyróżnikiem Squadcast.
Jetpack 9.4 z nowymi funkcjami odtwarzacza
Jetpack czyli wtyczka do WordPressa dodała w wersji 9.4 kilka nowych funkcjonalności do odtwarzacza podcastów. Wśród nich znajdziecie przyciski do przewijania do przodu i do tyłu jak również wsparcie dla odtwarzaczy z różnymi RSS’ami na tej samej stronie.
Jeśli szukasz odtwarzacza podcastów na swoją stronę opartą na WordPress to warto sprawdzić właśnie Jetpack. Widget odtwarzacza jest dostępny w wersji darmowej.
Time to Walk od Apple
Tak nazywa się seria audio od Apple. Można w niej posłuchać celebrytów np. Dolly Parton którzy opowiadają w czasie spacerów o swoich życiowych lekcjach, ważnych wspomnieniach i momentach beztroski… Jakkolwiek dziwnie to brzmi.
Serii time to walk można posłuchać tylko i wyłącznie na Apple Watch jeżeli ma się wykupiony plan Fitness Plus. Czy te produkcje audio można nazwać podcastami? Być może, choć samo Apple w komunikacie prasowym ich tak nie nazywa.
Do obejrzenia w tym tygodniu
Krótki tutorial jak wykorzystać equalizer przy obróbce głosu. Nie tylko dla podcastów.