Podcasty brandowe w Polsce?

4/51

Słuchaj Radiogram na:

Radiogram na Spotify
Radiogram na Google Podcasts
Radiogram na Apple Podcasts

Jakie zasięgi może mieć podcast brandowy w Polsce?

Agencja Słucham zrealizowała podcast „Dziewczyny z sąsiedztwa” dla Showroom.pl w ramach kampani „Mamy tyle wspólnego„. Prowadzącą została Joanna Okuniewska, którą większość z was kojarzy zapewne z jej innych podcastów.

Jak mówi Anna Waśko head of PR & Brand w Showroom, dzięki podcastowi chcą budować wizerunek marki bliskiej kobietom.


Marta Niemira z Agencji Słucham zwraca uwagę że to „pierwszy polski komercyjny podcast brandowy skierowany do tej lawinowo rozwijającej się grupy konsumentów podcastów, co utwierdza nas w przekonaniu, że przed nami prawdziwy boom na podcasty”.

Podcast jest hostowany na platformie Podigee, Mateusza Sójki. I na tą platformę pomału przenoszone są podcasty którymi zajmuje się Agencja Słucham.

Podcast "Dziewczyny z sąsiedztwa"
Dziewczyny z sąsiedztwa

Co najciekawsze po publikacji 2 odcinków (a właściwie pilota i jednego odcinka) podcast wskoczył na pierwsze miejsc wśród polskich podcastów w Apple Podcasts i wylądował na podium z 2 innymi podcastami prowadzonymi przez Joannę Okuniewską. W ciągu 3 dni podcast odsłuchano 35000 razy. Jeśli zestawimy długość pełnego odcinka tego podcastu, czyli 43 minuty, z utrzymaniem uwagi na poziomie 85% odcinka.

To cóż można powiedzieć… Imponujące

Jakich podcastów brakuje w Polsce?

Karol Stryja – Podcast Chief Officer w Storia by Abstra był gościem w podcaście Bartka Foszera. Rozmowa dotyczyła oczywiście podcastów. I panowie poruszyli kilka ciekawych wątków. 

Jakich podcastów brakuje w Polsce? Według Karola zdecydowanie tych z kategorii rozrywka, jest ich nadal za mało w stosunku do innych kategorii.

Co jest potrzebne polskiemu rynkowi podcastów? I tutaj Karol powiedział coś z czym trudno się nie zgodzić, a nad czym powinniśmy pracować wszyscy jako podcasterzy. Budowanie świadomości o podcastach –  jest co prawda o wiele lepiej niż jeszcze 1.5 roku temu lecz nadal jest jeszcze sporo do zrobienia.

Według Karola podcasting potrzebuje 2 do 3 lat żeby wejść do mainstreamu w Polsce. Dużo więcej ciekawych wątków i informacji znajdziesz oczywiście w tym odcinku podcastu Bartka.

Podcastblog rozmawia z Mirosławem Wlekły

Podcastblog.pl, a właściwie ich podcast Interpretacje Dowolne gościł autora podcastu Śledztwo Pisma.

Interpretacje dowolne
Interpretacje dowolne

Jeśli jakimś dziwnym zbiegiem okoliczności jeszcze nie słyszeliście Śledztwa to zalecam nadrobienie.

Wracając do rozmowy z Mirosławem Wlekły. W odcinku usłyszysz nie tylko o tym jak powstawał podcast, ale również jak autor Śledztwa postrzega podcasting. Ciekawym wątkiem rozmowy są również spostrzeżenia w jaki sposób podcast Śledztwo Pisma wpłynął na sprawy związane z bohaterami.

Jakub Mazurkiewicz, jeden z trójki ojców założycieli Podcastblog.pl, zamieścił wyniki swojego śledztwa: jak popularne są podcasty w Polsce. Odpytał Google Trends, YouTube o podcasty i porównał dane z blogami, vlogami i zasięgami youtuberów. Zebrał te dane i przedstawił je w artykule „Poszukiwany / poszukiwana. Podcasty w Polsce„.

Na pewno warto przeczytać.

PEX skanuje podcasty

PEX ogłosił dodanie Apple Podcast jako kolejnej platformy którą będą skanowali pod kontem wykorzystania materiałów audio.

Czym jest PEX
Czym jest PEX?

PEX to startup który zajmuje się analizą wideo, oraz muzyki pod kątem praw autorskich. W założeniu serwis miał pomagać w analizie popularności materiału muzycznego w sieciach społecznościowych: YouTube, SoundCloud itp.

Dzięki niemu kompozytorzy, filmowcy, marketerzy i brandy mogą sprawdzić poziom wykorzystania danego utworu. Właściciele praw autorskich mogą dzięki niemu sprawdzić czy ich utwór jest wykorzystywany zgodnie z licencją, lub czy użytkownik posiada licencję na utwór.

Jeśli korzystasz w swoim podcaście z muzyki to lepiej sprawdzić czy posiadasz na nią licencję. Warto dodatkowo zweryfikować czy licencja nie ogranicza wykorzystania utworu, czy to przez lokalizację czy format. Przecież nikt nie chce otrzymać smutnego listu z kancelarii adwokackiej…

Podcast Netflixa na podstawie serialu Daybreak

7 listopada wystartował podcast Netflixa na podstawie ich serialu Daybreak. The Only Podcast Left bo taki ma tytuł, to sześcio odcinkowa produkcja opowiadająca o grupie nastolatków którzy postanowili nagrać podcast w czasie apokalipsy.

Podcast Netflixa
Podcast Netflixa

To co mnie zastanowiło w tym komunikacie to nawet nie fakt że Netflix chce redystrybuować swoje treści w innym medium, lecz fakt że podcast będzie dostępny wyłącznie na Spotify. Niby nic dziwnego, lecz następnie znajdujemy informację że po 12 grudnia będzie dostępny na innych platformach.


I przyszło mi do głowy taka myśl: prawdopodobnie Netflix nie chce być związany wyłącznością ze Spotify. Biorąc pod uwagę chęć bycia przez Spotify największą platformą dla podcastów, to wygląda na to że ich ambicje nie koniecznie muszą pasować innym. To taka moja mała dygresja.

Przy okazji seriali to Netflix ogłosił testy prędkości odtwarzania filmów i seriali w ich aplikacji. Całkiem jak ma to miejsce w aplikacjach dla podcastów.

Podcast Magazine

W styczniu ma rozpocząć działalność Podcast Magazine który będzie dystrybuowany tylko online. Zaciekawiła mnie informacja o cenach reklam w tym wydawnictwie. Dla uściślenia będzie on tylko dostępny w wersji online. Ceny zaczynają się od 1500$ za 1/4 strony do 10 tysięcy za rozkładówkę.

Prawdopodobna okładka 1 numeru Podcast Magazine
Prawdopodobna okładka 1 numeru Podcast Magazine

Dla porównania inny magazyn o podcastach – brytyjski PodBible jest sponsorowany przez Spotify i Acast. Nie podają jakie mają ceny za reklamy, lecz podają swój zasięg.  I tak dla wersji papierowej, która nota bene jest dystrybuowana tylko w Londynie jest to 5 tysięcy kopii. Natomiast wersja elektroniczna dociera już do 600 tysięcy odbiorców.

Na subskrypcję Podcast Magazine można się już zapisywać, natomiast ostatnie jak i wcześniejsze wydania PodBible można pobrać z ich strony.

Magazyny internetowe w Polsce są dostępne i mają się całkiem nieźle. Przykładem może być PokochajFotografie.pl Ciekawe czy magazyn o podcastach i podcastingu dostępny online miał by rację bytu w Polsce…

Mini news

Radiogram poleca

Jeśli szukasz Polskich podcastów to polecam ci grupę na FB Podcasting w Polsce. Borys Kozielski umieszcza tam regularnie wpisy o nowych podcastach które pojawiają się w jego katalogu polskich podcastów.

Do posłuchania:

  • Podcast który z nieznanego mi powodu umknął mi kiedy tworzyłem listę Polskich Podcastów Muzycznych. Szymon Jakubowski stworzył Dźwiękościeżka, podcast o muzyce filmowej. Poziom informacji w tej produkcji uzupełnia wysokiej jakości produkcja. Mała uwaga. Jeśli będziecie szukali tego podcastu w swojej aplikacji to wpiszcie nazwę w nawiasach kwadratowych, lub skorzystajcie z linku w notatkach do tego odcinka.

Do poczytania:

Miłego podcastowania i do usłyszenia za tydzień!

Przy produkcji każdego odcinka spędzam średnio 6 godzin. I choć uwielbiam to robić, to bez mojej ulubionej kawy nie dałbym rady.

Jeśli uważasz że informacje które przekazuję są dla Ciebie przydatne, to zawsze możesz mnie wesprzeć kawą.

Postaw mi kawę :)Postaw mi kawę 🙂

Skomentuj...

Name

Email