Planowanie premiery podcastu na Apple Podcasts

21/85

Słuchaj Radiogram na:

Radiogram na Spotify
Radiogram na Google Podcasts
Radiogram na Apple Podcasts

Premiera podcastu na Apple Podcasts

Premiera podcastu… Ten moment kiedy będziesz mógł w końcu powiedzieć wszystkim o swoim podcaście… Ci z was którzy pamiętają tę chwilę, niech również posłuchają bo jest duża szansa że jeszcze kiedyś będą nagrywali następny podcast. Znacie to powiedzenie, że od kiedy zaczniecie nagrywać podcast, to pomysły na nowe rodzą się same?

Apple Podcasts

Jeśli jeszcze nie opublikowałeś swojego podcastu, to zapraszam tym bardziej. Szczególnie może to być ważne kiedy przygotowujemy podcast brandowy, lub firmowy.

Dzięki funkcji od Apple Podcast którą omówię będziecie mogli zaplanować dokładny dzień premiery.
Zazwyczaj planowanie premier może się kojarzyć z nagrywaniem, przygotowywaniem logo, hostingiem, stroną, mediami społecznościowymi itd.
Często jednak, zapominamy o jednym elemencie. Co ciekawe robią tak nawet znane marki i brandy.

Zapraszam do posłuchania odcinka.

Luty w polskich podcastach

o nam przybyło w polskim podcastignu w czasie lutego? Zebrało się w sumie 136 nowych podcastów, czyli 4.5 podcastu na dzień. Anchor i Spotify nadal pozostają najpopularniejszymi hostingami w naszym kraju.

Tym co szczególnie przykuło moją uwagę w tym miesiącu to wysyp podcastów, nazwijmy to firmowych, lub lepiej – firmowanych znanymi brandami.

Czemu zwróciło to moją uwagę?

Wygląda na to że rozpoczął się sezon na testy podcastów. Najpierw kilka przykładów tych podcastów.

Podcast NaTemat
Podcast-NaTemat

Na Temat wypuścił swój podcast. Liczba pojedyncza jest ważna, a to dlatego że reklamują go w swoim artykule jako „podcasty” w liczbie mnogiej. W rzeczywistości jest to tak jak mówiłem jeden podcast z kilkoma oddzielnymi tematami jako odcinki. Każdy z tematów będzie miał innego prowadzącego (jeden ma dwoje prowadzących). Brzmi zagmatwanie? No właśnie. Gdyby Na Temat nazwało podcast – podcastem, a odcinki podcastu – odcinkami, było by o wiele łatwiej.

Podcast Piotr Witwicki

Polsat News wypuścił Piotr Witwicki Podcast. Tu na szczęście podcast jest podcastem, a odcinki odcinkami.

Podcast Reklama oczami Janka

Reklama oczami Janka: to podcast Biura Reklamy OLX.

Podcast Pod Kołdrą z Jędrusik

Pod Kołdrą to podcast o sexie od Empik który prowadzi Joanna Jędrusik.

Wybierz! to podcast o wyborach prezydenckich w Polsce od Wirtualnej Polski.

Co łączy te podcasty oprócz znanych brandów medialnych?

Wszystkie z nich znajdują się na darmowych hostingach. 4 na Anchor, a jeden na Whooshkaa. Wygląda to jak testy, czy podcasty chwycą wśród czytelników, czy też widzów. Nie widzę żadnego innego powodu umieszczania firmowych podcastów na darmowych hostingach. Bo raczej nie skusiły ich statystyki oferowane przez Anchora?

Audioteka również korzysta z Anchora, choć w ich przypadku jest to raczej, a właściwie to „chyba” działanie promocyjne. Trudno znaleźć mi jakiś bardziej sensowny powód takiego ruchu. Niemniej umieścili tam pierwszy odcinek podcastu Czarny Romans, plus chóry wykorzystane przy produkcji.

A na zakończenie tego wątku to wirtualną nagrodę z najbardziej kreatywny opis nowego podcastu, wygrywa opis. Tu cytat: Siema koniec cytatu. (werbel) Chyba będę przyznawał tą nagrodę co miesiąc…

May od Simplecast

Hosting Simplecast umożliwia od marca dynamiczne osadzanie reklam i treści.

May od Simplecast

MAE bo tak w skrócie nazywa się ta funkcja, oferuje również różne intra w zależności od lokalizacji geograficznej odbiorców oraz automatyczną promocję starszych odcinków dla nowych słuchaczy.

Możliwe jest również użycie kilku wersji tej samej reklamy w celu uniknięcia dostarczania tej samej wersji słuchaczowi i zróżnicowanie reklam w zależności od aplikacji jakiej używa słuchacz.

Na chwilę obecną MAE jest dostępna tylko dla właścicieli pakietu Enterprise i Pro. W okresie letnim powinna być dostępna dla pakietów Growth i Essential. Najtańszy z tych pakietów: Essential kosztuje 35$ miesięcznie. Warto zaznaczyć że Simplecast posiada certyfikację IAB.

Możliwość umieszczania reklam w podcaście jako pre, mid czy post roli oferuje również Whooshkaa w darmowym pakiecie i również posiada certyfikację IAB.

Tandem Media – zaprosza do współpracy

Tandem Media reprezentowany przez Borysa Kozielskiego rozesłał do podcasterów zaproszenie do współpracy. W mailu zachęcają do wypełnienia formularza zgłoszeniowego. Ma to otworzyć drogę do kampani reklamowych znanych marek.

Zapytałem Borysa o kilka szczegółów:

Jak Tandem Media będzie wykorzystywała dane dostarczone przez podcasterów?

Dane te są potrzebne do tego, żeby porównywać je z potrzebami klientów, którzy chcą współpracować z podkasterami. Dzięki tym danym utworzymy prezentację, z którą zapozna się klient. To będzie część naszej oferty, tzw pakietu, w którym są też oferty współpracy kinowej i radiowej.

W jaki sposób wybieraliście podcasty do kampanii?

Zaprosiliśmy do współpracy tych podkasterów, którzy w pliku RSS podali swój adres e-mail

Co w przypadku kiedy przy braku wyłączności, podcaster zacznie reklamować w tym samym czasie np. produkt konkurencji?

Nie wiążemy podkastera na wyłączność, ale w przypadku współpracy w określonym terminie i odcinkach podkastu umawiamy się szczegółowo na czym będzie ta współpraca polegała. Wtedy będzie określone, że np. jeśli klientem jest firma produkująca napoje to w tych odcinkach nie będzie występowała inna firma produkująca napoje.
– kiedy możemy spodziewać się pierwszych reklam?
Jeśli masz na myśli reklamy takie jak w radiu lub tv to raczej nieprędko. Na tym etapie rozwoju podkastingu w Polsce współpraca będzie wyglądała inaczej. Wygląda to na prawdę jak współpraca. Przykładowo. Klient ma przekaz, że życie w wielkim mieście jest piękne. Wtedy wspólnie z podkasterem zastanawiamy się jak ten przekaz zrealizować. Jak dopasować temat i treść odcinka lub odcinków tak, żeby wszyscy byli zadowoleni. Podkaster, klient i przede wszystkim słuchacze. Takie współprace już zaczynają występować w podkastach. Sam mam kilka propozycji w moim podkaście Nauka XXI wieku. Formularz, do wypełnienia którego zapraszamy podkasterów ma ułatwić i przyspieszyć dopasowanie marek do podkastów.

Wygląda na to że Tandem Media tworzy sobie bazę podcastów, a konkretnie to bazę powiązaną z danymi statystycznymi. Przy wypełnianiu formularz należy podać statystyki w oparciu o Spotify. Wypełnienie tej części jest konieczne do wysłania formularza.

Zastanawia mnie kwestia aktualności tych statystyk, które są przecież dynamiczne i mogą się zmieniać z biegiem czasu. Choćby ze względu na tematykę najnowszych odcinków czy sposób promocji podcastu. Być może Tandem Media będzie prosił o ich uaktualniane co jakiś czas.

Raport od Westwood One

Westwood One opublikował raport o tym jak agencje i sprzedawcy reklam oceniają rynek reklamy w podcastach.

W ankiecie pytano o ocenę między innymi: – sposobu mierzenia – oczekiwanego wzrostu zasięgu podcastów – jaki rodzaj reklam preferują – ocenę serwisów oferujących statystyki.

Zastanawiające jest to że tylko 19% agencji oceniło obecne sposoby mierzenia jako niewystarczające. Osobiście spodziewałem się że wynik ten będzie o wiele wyższy. Pełny raport od Westwood One.

Podcasting jako część strategii content marketingowej

To temat pracy licencjackiej którą napisał Michał Kasprzyk. Na potrzeby badania przeprowadził on ankietę wśród słuchaczy podcastów.

Na stronie http://dopoczatku.pl/licencjat/ możecie pobrać pracę Michała gdzie znajdziecie omówienie wyników. Zaczynają się od strony 34, ale serdecznie polecam zapoznanie się z całą pracą. Miłej lektury.

Radiogram poleca

Wszystkie podcasty jaki polecam w tej sekcji Radiogramu możecie posłuchać w swoich czytnikach jako playlistę. Odnośnik do pliku RSS playlisty.

Do posłuchania:

  • Raport o stanie świata wystartował jako podcast. Stało się to w 11 dni od rozpoczęcia wsparcia na Patronite.pl. Trzeci etap wsparcia nadal trwa więc nadal możecie dołączyć. Jeśli chcecie najpierw posłuchać Raportu, to w notatkach znajdziesz adres podcastu.
  • Jak budować sceny w reportażach i podcastach, dowiecie się z podcastu Torba Reportera który prowadzą dwie doświadczone reportażystki (tak się to chyba mówi) Polskiego Radia. Hanna Bogoryja-Zakrzewska i Katarzyna Błaszczyk. Warto posłuchać również wcześniejsze odcinki, znajdziecie tam mnóstwo świetnego materiału.

Do pooglądania:

  • 10 wiosków po 1000 odcinków podcastów. Taki tytuł nosi film i wpis który opublikował Marcin Hinz. Warto posłuchać człowieka z bagażem 1000 zmontowanych odcinków. Polecam.

Do poczytania:

  • w tym tygodniu mam dla was cały magazyn poświęcony podcastom czyli PodcastMagazine.com . Jest to magazyn dostępny online, który możecie zasubskrybować bezpłatnie. Mnóstwo artykułów i ciekawych podcastów. Polecam.

Jeśli szukacie ciekawych polskich podcastów to zapraszam do subskrybowania newslettera Najlepsze Polskie Podcasty. Tam razem z dwiema Agnieszkami, Karoliną i Wojtkiem przygotowujemy dla was co tydzień naszą listę ciekawych odcinków. Skupiamy się na podcastach od twórców indywidualnych, więc zakres tematyczny jest naprawdę spory, i na pewno znajdziesz tam podcast który cię zaskoczy.  Zapraszam więc na stronę NajlepszePolskiePodcasty.pl

Miłego podcastowania i do zobaczenia za tydzień!

Przy produkcji każdego odcinka spędzam średnio 6 godzin. I choć uwielbiam to robić, to bez mojej ulubionej kawy nie dałbym rady.

Jeśli uważasz że informacje które przekazuję są dla Ciebie przydatne, to zawsze możesz mnie wesprzeć kawą.

Postaw mi kawę :)Postaw mi kawę 🙂

Leave a Reply