Milion podcastów Spotify

11/85

Słuchaj Radiogram na:

Radiogram na Spotify
Radiogram na Google Podcasts
Radiogram na Apple Podcasts

Korekta transkrypcji: Agata Podsiadły

Spotify ma ponad milion podcastów

Katalog podcastów Spotify liczy już ponad milion rekordów. Potwierdził to Daniel Ek w czasie telekonferencji z inwestorami. Pierwszy kwartał 2020 roku miał największy przyrost podcastów w historii Spotify. LA Times podaje, że w miesiącu marcu Spotify przybyło 150 tysięcy podcastów, czyli o 69% więcej niż w lutym.

Sama słuchalność również wzrosła w pierwszym kwartale 2020, nawet biorąc pod uwagę wpływ koronawirusa, który w początkowej fazie miał wpływ na spadki odsłuchań. W porównaniu do tego samego kwartału zeszłego roku jest to wzrost trzycyfrowy, choć Spotify nie podaje, jaka jest dokładna wartość.

Anchor głównym hostingiem dla Spotify

Wracając do ilości podcastów w katalogu Spotify. W czasie rozmowy podano, że 70% nowych podcastów w pierwszym kwartale 2020 było hostowanych na Anchorze.

I tutaj mała uwaga z mojej strony. Odkąd zacząłem obserwować polskie podcasty i ilości w jakich powstają na Anchor, mogę śmiało stwierdzić, że spora ich część są to tzw. flash podcasts — pojawiają się, mają jeden, dwa czy nawet trzy odcinki i umierają. Podejrzewam, że podobnie wygląda sytuacja w innych językach. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że przynajmniej 50% podcastów na Anchor zalicza się do tej grupy.

I tu proponuję porównać to z katalogiem Apple, gdzie podcasty, które mają ponad trzy odcinki stanowią ponad 60% wszystkich podcastów. Dodatkowo podcasty z powyżej dziesięcioma odcinkami stanowią 45% katalogu, z czego prawie 280 tysięcy to aktywne podcasty.


źródło: My Podcast Reviews(03.05.2020)

Wracając do Spotify, Voxnest opublikował kolejne zestawienie rynków słuchaczy podcastów przejmowanych przez Spotify od Apple Podcasts.

Wśród krajów, gdzie Spotify zyskało przewagę, znalazły się między innymi Australia, Irlandia, Luxemburg i Iran. Należy zauważyć, że firma straciła dominację w Japonii. Choć jest to imponujący wzrost, to najciekawsze stało się w samych Stanach, gdzie pozycja Apple Podcasts do tej pory wydawała się nie do ruszenia.

W lutym Spotify zyskało przewagę w stanach Kalifornia, New Jersey i Nowy Jork. I choć w marcu utrzymali się już tylko w New Jersey, jest to bardzo poważny sygnał dla Apple. Spotify nie bierze jeńców w wyścigu o dominację wśród podcastów.

Kwiecień w polskich podcastach

To pierwszy odcinek w maju, więc jak zwykle pora na podsumowanie zeszłego miesiąca w polskim podcastingu.

W kwietniu przybyło nam 226 nowych podcastów, a ich całkowita liczba na dzień 30 kwietnia wynosiła 3458.

Całość podsumowania do posłuchania w odcinku.

Popularność hostingów wśród nowych polskich podcastów w kwietniu 2020
10 najpopularniejszych kategorii nowych polskich podcastów w kwietniu 2020

No i na koniec, jak zwykle, moja osobista nagroda dla najmniej kreatywnego opisu podcastu. Przyznam, że wybór był trudny — było kilku bardzo silnych kandydatów, między innymi takie perełki jak: gadu gadu czy elo. Po długich namysłach wybrałem ten najmniej kreatywny, co ciekawe podcastu, który jest w kategoriach marketing i biznes.

Panie i Panowie w miesiącu kwietniu wygrywa opis… Teraz cytat: opis, koniec cytatu.

Aplikacja Polskie Radio

Polskie Radio wypuściło swoją aplikację, która umożliwia również słuchanie podcastów produkowanych przez rozgłośnie Polskiego Radia.

Aplikacja umożliwia między innymi tworzenie playlist z podcastami, oznaczanie ulubionych podcastów oraz przeglądanie ich na podstawie kategorii i anten.

Aplikacja jest dostępna na Androida i iOS.  

Sounds & Stories

Powstała następna polska wytwórnia, czy też firma, zajmująca się tworzeniem podcastów na zamówienie.

SoundSandStories tworzą Justyna Godz, Ewa Dziardziel i Agnieszka Szwajgier.

Strona firmy wygląda jeszcze na niedokończoną, lecz można tam znaleźć podcast Na Ucho, który SoundSandStories stworzyło dla Non-Fiction.pl

Kolejne dwa podcasty od byłych dziennikarzy Trójki

Paweł Drozd i Dariusz Bugalski to kolejni dziennikarze, którzy po rozstaniu się z Radiową Trójką postanowili wystartować ze swoimi autorskimi podcastami.

Dariusz Bugalski nagrywa podcast K3 (pełna nazwa to K3 podcast Dariusza Bugalskiego).

Paweł Drozd nazwał swój podcast Brzmienie Świata z lotu Drozda.

Obaj panowie założyli zbiórki na Patronite.pl, które mają wspierać ich produkcje, a według Wirtual Media, mają również wspólnie nagrywać serial audio dla Audioteki.

Tak więc, mamy już czterech byłych dziennikarzy Trójki, którzy dołączyli do polskich podcasterów. Pozostała dwójka to Agata Kasprolewicz, która prowadzi podcast Radio Antropocenu i Dariusz Rosiak autor podcastu Raport o stanie świata.

Spreaker’s Publisher Plan

Spreaker wprowadził nowy plan hostingowy pod nazwą Publisher.

Ta opcja przeznaczona jest głównie dla firm i wytwórni podcastowych, które posiadają kilka podcastów zrzeszonych w sieci.

Dzięki zhierarchizowanym funkcjom dostępu możemy wyznaczyć administratorów dla pojedynczych podcastów, jak i grup podcastów. W zależności od poziomu, będą mieli oni odpowiednio wysokie uprawnienia, począwszy od zmian ustawień podcastów, do ich tworzenia i usuwania, czy do wglądu w statystyki grup podcastów. Opcjonalnie Spreaker oferuje również opcję Organization, gdzie można administrować kilkoma grupami (czy też sieciami) podcastów.

Anchor obsługuje pliki wideo

Od zeszłego wtorku Anchor umożliwia łatwą konwersję nagrań wideo na audio.

Dzięki temu będzie można używać nagrań wideo z popularnych komunikatorów, np. Zoom, Skype, FaceTime czy Twitch i przekształcać je w podcasty.

Obsługiwane są formaty mp4 i mov do maksymalnej długości trzech godzin.

Radiogram poleca

Przy produkcji każdego odcinka spędzam średnio 6 godzin. I choć uwielbiam to robić, to bez mojej ulubionej kawy nie dałbym rady.

Jeśli uważasz że informacje które przekazuję są dla Ciebie przydatne, to zawsze możesz mnie wesprzeć kawą.

Postaw mi kawę :)Postaw mi kawę 🙂

  1. Maj 4, 2020 8:56 am

    Któregoś dnia Apple powie, że wypuściło właśnie jeszcze lepszą, jeszcze nowszą wersję katalogu podcastów, do którego użytkownicy Windowsów będą mogli się dostać już po 45 minutach (a nie jak teraz 46) walki z instalacją iTunes, a tak w ogóle, to ich katalog jest jedyny i w ogóle najlepszy i trzeba im zapłacić milion monet za to, żeby móc powzdychać jaki to on wspaniały. Po czym ludzie zapłacą ten milion monet i znów Apple będzie przodował w rankingach 😉

    • Maj 4, 2020 9:18 am

      @Krystian

      użytkownicy Windowsów będą mogli się dostać już po 45 minutach (a nie jak teraz 46) walki z instalacją iTunes,

      Jeśli nadal pozostaną bezczynni, to niedługo może się okazać że jest już za późno nawet na to.

  2. Maj 4, 2020 2:03 pm

    Niesamowite, jak wystrzelił Anchor. Wiadomo, że podcasty robione są i publikowane w ramach działalności non profit i ciężko wysupłać 6 $ po przekroczeniu 5 darmowych godzin, a później 20 $ po przekroczeniu 100 godzin (Spreaker) – to pewnie główny czynnik.
    To podobnie, jak ma się sprawa ze Spotify, które przoduje w Polsce wśród słuchaczy podcastów, a nadal nie ma wyboru prędkości odtwarzania, itp.

  3. Maj 4, 2020 9:44 pm

    „To podobnie, jak ma się sprawa ze Spotify, które przoduje w Polsce wśród słuchaczy podcastów, a nadal nie ma wyboru prędkości odtwarzania, itp.” W spotify jest prędkość odtwarzania – na pewno w wersji premium.

Leave a Reply