Ilu polskich internautów słucha podcastów?

4/49

Słuchaj Radiogram na:

Radiogram na Spotify
Radiogram na Google Podcasts
Radiogram na Apple Podcasts

Jak słuchamy podcastów w Polsce?

Możliwe że w końcu dowiemy się więcej o słuchalności i rynku podcastów w Polsce. Na początek kilka danych które właśnie się ukazały:

  • 27% polskich internautów powyżej 15 roku życia słucha podcastów, i robi to przynajmniej raz w miesiącu.
  • 55% z powyższych słuchała w ostatnim tygodniu.
  • 65% badanych zaczeło słuchać pocastów w ostatnich 12 miesiącach.

Te dane, które są wycinkiem większego badania przedstawił  Michał Dobrzański z działu Analizy Tandem Media, w swoim podcascie który nazywa się Strefa Podcatu. Badanie przeprowadzono we wrześniu tego roku. Michał zapowiedział że będzie podawał więcej danych w najbliższych odcinkach.

Ona słucha podcastów czyli raport od Edison Research

Jak kobiety słuchają podcastów. Edison Research
Jak kobiety słuchają podcastów. Źródło: Edison Research

Edison Research opublikował raport o słuchaniu podcastów przez kobiety. Okazuje się że kobiety stanowią większość wśród nowych słuchaczy podcstów.

Ciekawostką jest również różnica w odbieraniu reklam. Co prawda kobiety nie mają nic przeciwko reklamom w podcastach, to są jednak mniej skłonne do skorzystania z oferowanych produktów i usług niż mężczyźni. Odpowiednio jest to 38% kobiet i 52% mężczyzn.

Więcej danych znajdziecie w raporcie.

Super słuchacze.

Odbiór reklamy w podcastach
Odbiór reklamy w podcastach. Źródło: Edison Research and Podcast One

Super Listeners – taką nazwę miało kolejne badanie od Edison Reasearch i Podcast One. Kim są super słuchacze? To osoby które słuchają podcastów przynajmniej 5 godzin tygodniowo.

Kilka ciekawostek z badania, głównie dotyczących monetyzacji. Super słuchacze:

  • Płacą za subskrybcję nie dla ograniczenia reklam, to jest akurat najmniej ważny powód. Głównym jest otrzymanie większej kontroli nad tym co słuchają.
  • 44% z nich przyznaje że zwraca większą uwagę na reklamy w podcastach, niż w innych mediach.
  • 37% uważa reklamę w podcatach za najlepszy sposób dotarcia do nich z takim przekazem
  • 60% z nich jest wdzięcznych relamodawcom za wspieranie ich ulubionych podcatów

Podcasty i książki razem.

Ciekawy ruch wykonał Voxnest, właściciel Spreakera. W porozumieniu z StreetLib bedą umożliwiali podcasterom hostującym na Spreaker publikować adudiobooki, a autorom audiobooków tworzenie podcastów.

Według informacji prasowej, platformy będą zintegrowane technologicznie, co ma ułatwiać cały proces. Takie połączenie wydaje się bardzo naturalne. Przecież słuchacze audiobooków również korzystają z plusów które oferuje podcasting, czyli możliwości słuchania treści w czasie wykonywania innych czynności i dostępu do nich na żądanie.

Dla podcasterów może to otworzyć możliwość tworzenia specjalnych wydań podcastów, które będzie można sprzedawać w formie audiobooka, czy książki.
Teraz trzeba tylko poczekać na efekty tej ciekawie zapowiadającej się wpółpracy.

Kolejny hosting z certyfikatem IAB.

Simplecast ogłosił właśnie otrzymanie certyfikatu IAB. Dla przypomnienia jest to stardart mierzenia pobrań i odsłuchań podcastów. Jest to kolejny hosting po Blubbry, Whooshkaa, Libsyn który może się nim pochwalić.

I tutaj należy wam się małe wyjaśnienie. Mogliście usłyszeć we wcześniejszych odcinkach, lub w rozmowach ze mną że Spreaker również posiada ten certyfikat. Całe zamieszanie wynikło po ostatnim komunikacie Spreakera że pracują nad otrzymaniem certyfikatu IAB. Niektórzy z was mogli nawet zauważyć spadki w statystykach, bo przecież Spreaker jest jednym z najpopularniejszych hostingów wśród polskich podcastów.

Skąd to całe zamieszanie z informacjami na temat Spreakera które mogliście odemnie usłyszeć? W ostatnim opublikowanym w maju odcinku podcastu Spreaker Live Show, ogłosili oni że będą oni korzystali ze statystyk dostarczanych przez Voxnest. Czyli ich właściciela który posiada ten certyfikat. Jak się okazało, nie miało to miejsca.

Na chwilę obecną sytuacja wygląda tak: Spreaker stara się o certyfikat i dostosowuje swoje statystyki do wymagań standardu IAB. Jeśli zauważyłeś ostatnio spadki, to nie masz się czym martwić. Są one spowodowane innym sposobem zliczania pobrań i odsłuchań. Twoja liczba rzeczywistych słuchaczy nie spadła. Po prostu ze statystyk znikają podwójne zliczania i pobrania przez boty.

Więcej o statystykach możesz posłuchać w odcinku „Co sprawdzać w statystykach podcastu kiedy zaczynasz

Jak Spotify przejeło Gimlet.

Na początku lutego gruchneła wiadomość, że Spotify przejmuje Anchor i Gimlet Media. Zaskoczeniem nie było tylko przejęcie, ale również kwota jaką podobno Spotify zapłaciło za Gimlet Media. 230 milonów $ za firmę która powstała w 2014 praktycznie z niczego. Od samego początku Alex Blumberg dokumentował powstawanie firmy w formie podcastu pod nazwą Start Up. 

Jeśli chcielibyście posłuchać jak Spotify przejmowało Gimlet, to możecie posłuchać odcinka pt. Exit. Alex i  Matt Lieber opowiadają w nim jak przebiegały negocjacje. Z pierwszej reki usłyszycie jakie wrażenia i emocje towarzyszą takim przejęciom.

14 mikrofonów do podcastingu

Bandrew Scott z kanału Podcastage, który już wam polecałem wcześniej, zrobił porównanie 14 mikrofonów dynamicznych do podcatingu. I to wszystko w jednym wideo. Wśród testowanym mikrofonów znajdziesz miedzy innymi:

  • Shure SM7b,
  • Rode Procaster, 
  • MXL BCD-1,
  • Heil PR40,
  • Rode Podmic,
  • Audio Technica BP40

Jak zwykle Bandrew przeprowadził też swoje standardowe testy: odgłosy klawiatury, odległości od mikrofonów i słynny please brign pizza pronto.

14 mikrofonów dynamicznych do podcastu.

Livetrack L-8

Zoom wypuścił do sprzedaży LiveTrack L-8. O RØDECaster Pro na pewno już słyszeliście, a LiveTrack ma być odpowiedzią Zoom’a na jego popularność.

Jakie główne różnice pomiędzy Zoom, a RØDECaster Pro?

  • Najważniejsza według mnie to możliwość zasilania przez baterie. Czyli coś co sporo osób komentowało jako minus produktu Røde. Do zasilania potrzeba 4 baterii AA które mają wystarczyć na 2.5 godziny pracy.
  • Drugą różnicą jest jest 6 wejść XLR, czyli o 2 więcej niż w Røde i są to też wejścia kombo. Bo jak twierdzi Zoom ten sprzęt jest też dla muzyków.
  • LiveTrack ma 6 sound padów dla efektów czyli o 2 mniej od Røde, co akurat dla mnie jest i tak wystarczającą ilością.

Tak jak wspomniałem możliwość zasilania prze baterię jest największym plusem w porównaniu z Rødecaster Pro, lecz niestety nie poszło za tym zmniejszenie wymiarów. Livetrack jest tylko niewiele mniejszy, co trzeba wziąść pod uwagę kiedy będzie się go zabierało na nagranie gościnne.


No i cena. Tutaj Livetrack ma przewagę ma kosztować w okolicach 399 $ czyli o 200 taniej.

Co do wyglądu to choć ma to drugorzędne znaczenie to najlepiej podsumował to Marcin Hinz: 

„Zoom to taki windows (pełno pokręteł, Steve Woźniak by szanował) a rode to taki Mac – po prostu działa i wygląda ale nie ustawisz na nim -4dB dla zakresu 2,5-3,7kHz”

Radiogram poleca.

  • Obraz Tygodnia – to podcast dla tych którzy chcą się nauczyć rozpoznawać wielką, a może tą małą sztukę. Dla maturzystów, intelektualistów i dekadentów, oczywiście z przymróżeniem oka. Świetna zabawa słowem. Dla tych którzy zapełniają ściany, gdziekolwiek one by nie były jest nawet możliwość zalicytowania omawianego dzieła na Allegro. Serdecznie polecam
  • Poczytawszy – to nowy podcast o książkach i rynku wydawniczym od wydawnictwa Agora. Co ciekawe rozmowom z autorami książek towarzyszą dziwęki światów które opisują w swoich książkach. Gospodarzami podcastu są Paweł Sajewicz i Karolina Oponowicz, oraz Marta Greliak-Telesińska znana na YouTubie jako Madri.
  • Między Światami – czyli wierzenia, mity i zabobony z całego globu. Na chwilę obecną są dostępne dwa odcinki, ale jeśli jest to temat który cię interesuje to na pewno posłuchasz z przyjemnością.

Miłego podcastowania, i do usłyszenia za tydzień!

Przy produkcji każdego odcinka spędzam średnio 6 godzin. I choć uwielbiam to robić, to bez mojej ulubionej kawy nie dałbym rady.

Jeśli uważasz że informacje które przekazuję są dla Ciebie przydatne, to zawsze możesz mnie wesprzeć kawą.

Postaw mi kawę :)Postaw mi kawę 🙂

Skomentuj...

Name

Email