Ile jest polskich podcastów? Ile z nich jest aktywnych?

32/85
Polskie podcasty

Artykuł powstał na podstawie transkrypcji 44 odcinka podcastu Radiogram, „Polskie podcasty w liczbach

Ile jest polskich podcastów?

Podcasting wyskakuje nawet z lodówki, takie wrażenie można mieć na podstawie newsów i informacji które coraz częściej się pojawiają. Radiogram też ma w tym swój regularny cotygodniowy udział.

Co wiedzieliśmy do tej pory.

W tym roku pojawiły się nowe badania udostępnione prze Tandem Media, gdzie mogliśmy się dowiedzieć że:

  • 27% polskich internautów powyżej 15 roku życia słucha podcastów, i robi to przynajmniej raz w miesiącu.
  • 55% z powyższych słuchała w ostatnim tygodniu.
  • 65% badanych zaczeło słuchać pocastów w ostatnich 12 miesiącach.

Na początku grudnia Katalog Polskich Podcastów prowadzony przez Borysa Kozielskiego przekroczył 1000 podcastów. W środę 11 grudnia baza Apple Podcast przekroczyła 800 tysięcy.

Podcastów przybywa i jest ich coraz więcej, w tym również polskich, tego nie trudno się domyśleć. Ale ile ich jest? Postanowiłem się temu przyjrzeć dokładniej.

Kryteria.

Najpierw pewne wyjaśnienie co do kryteriów jakie przyjąłem przy przeszukiwaniu podcastów.

Jako polski podcast uznawałem tylko takie które mają w swoim RSS tag <language>PL</language>. Dlatego nie uwzględnione są podcasty nagrywane w Polsce, lub przez polskich podcasterów w innych językach.

Drugim kryterium była oczywiście dostępność RSS. Podcasty które uwzględniłem nie musiały publikować nowych odcinków, lecz dzięki RSS były dostępne te wcześniej opublikowane.
Na podstawie dat publikacji pierwszych i ostatnich odcinków w RSS określałem czas aktywności danego podcastu. Jeśli autor usunął odcinki które były publikowane np. na początku istnienia podcastu nie będą one uwzględnione.

Do sprawdzenia RSS wykorzystałem bazę Listen Notes, która zawiera podcasty występujące w Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify i hostingach dla podcastów.

Częstym przypadkiem na jaki się natknąłem była sytuacja kiedy podcast był dostępny na hostingu i np. w Spotify, ale nie był zgłoszony do Apple czy dostępny w Google. Najczęściej dotyczyło to podcastów hostowanych na Anchor.

Wyniki.

To ile jest polskich podcastów? Na dzień 8 grudnia było 2155 polskich podcastów które miały opublikowane przynajmniej 1 odcinek bez względu na datę jego publikacji. Co ciekawe pomiędzy 3 grudnia, kiedy robiłem pierwsze sprawdzenie a 8 grudnia przybyło 35 podcastów.

Polskie Podcasty

Dla porównania w Niemczech było ponad 25 tysięcy podcatów, w Czechach 967, a na Ukrainie 172. Jeśli weźmiemy pod uwagę populację to odpowiednio:

  • w Polsce 1 podcast przypada na 18 tysięcy mieszkańców,
  • Niemczy 1 na 3 tysiące,
  • Czechy to 1 na 11 tysięcy,
  • Ukraina 1 na 245 tysięcy.

Nie należy tych wyników przekładać na ilość podcasterów w danym kraju, gdyż są sytuację kiedy jedna osoba prowadzi więcej niż jeden podcast. Daje nam to jednak ogólny obraz nasycenia podcastami w Polsce w porównaniu np. do dużo większego kraju jak Niemcy. W przypadku Ukrainy znaczenie może mieć dwujęzyczność, więc część podcastów może mieć ustawiony język Rosyjski w RSS.

Aktywność polskich podcastów.

Przejdźmy do aktywności podcastów. Najpierw omówię aktywność w ciągu ostatnich 3 miesięcy, a później na przestrzeni lat począwszy od 2010 roku.

Podcasty aktywne.

Tak jak wspomniałem na dzień 8 grudnia było 2155 podcastów, a tak wyglądała ich aktywność w ciągu ostatnich 90 dni przed tą datą:

  • 53% opublikowało przynajmniej 1 odcinek,
  • 46% opublikowało przynajmniej 1 odcinek i miało przynajmniej 4 odcinki w RSS,
  • 34% opublikowało przynajmniej 1 odcinek i miało przynajmniej 10 odcinków w RSS.

Kiedy spojrzymy w wstecz to można zauważyć że ilość podcastów wzrastała relatywnie wolno do 2015 roku, i wynosiła w zaokrągleniu 20% w skali roku.

Ile jest polskich podcastów?

Od 2015 gwałtownie zaczęło przybywać nowych podcastów. W latach 2015 – 2016 wzrost wynosił 78%, aby nieznacznie spaść do 74% w 2017. W następnych dwóch latach wskaźnik ten wynosi odpowiednio:

  • 92% w roku 2018
  • 94% w 2019

Proszę tylko pamiętać że 2019 jeszcze się nie skończył i wynik ten może ulec zmianie. Jak wspomniałem wcześniej pomiędzy 3 a 8 grudnia przybyło 35 podcastów. Jest to tylko o jeden mniej niż w całym 2014 roku.

Podcasty nieaktywne.

Ciekawie wygląda zestawienie ilości podcastów które przestały publikować. Kiedy porównałem wykres wzrostu z wykresem dat ostatnich odcinków na przestrzeni lat to obie krzywe wyglądały niemal identycznie.

Wydaje się to oczywiste: przybywa nowych podcastów więc automatycznie wzrasta ilość tych które przestają również publikować. 57 podcastów przestało publikować w 2016, w następnym roku było ich 116, a w 2018 już 215. Wartość dla roku 2019 będzie można poznać na koniec stycznia przyszłego roku, ponieważ należy uwzględnić te podcasty które publikują raz na miesiąc. Jeśli miał bym zgadywać to powiedział bym, że prawdopodobnie będzie ich około 350.

Należy jednak zwrócić uwagę na jeden czynnik. Często podcasty które przestały publikować są usuwane, przez twórców. Takie przypadki nie mogły być uwzględnione w wynikach ze względu na brak RSSów. Dlatego zaryzykował bym stwierdzenie że w rzeczywistości jest ich jeszcze więcej.

Podsumowanie.

Tak w przybliżeniu wygląda podcasting w Polsce. W przybliżeniu ponieważ nigdy nie uzyskamy dokładnych i precyzyjnych w 100% danych o ilości podcastów. Wiąże się to z dwoma czynnikami.

Pierwszy to fakt że podcastów przybywa i jednocześnie ubywa codziennie. Drugi który jest jeszcze ważniejszy to fakt, że nie istnieje jedna baza RSS do której zgłaszane są wszystkie podcasty. Jest więc prawdopodobieństwo że niektóre nie zostaną uwzględnione.

Istnieje co prawda możliwość uzyskania danych z katalogu Apple Podcasts i jeśli się nie mylę to również ze Spotify. Niestety na chwilę obecną nie mam takich możliwości finansowych, aby pozyskać te dane. Nawet gdyby mieć do nich dostęp, to nadal będzie to tylko wycinek z całości, duży ale jednak wycinek.

Jest jeszcze jeden aspekt takich statystyk. Nie trzeba się nimi zbyt przejmować, najważniejszy nadal pozostanie przekaz i treść jaką dajesz swojemu słuchaczowi w swoim podcaście. I tak naprawdę to właśnie na nim należy się skupić.

Leave a Reply