Czy Spotify zmienia zasady gry?

2/51

Słuchaj Radiogram na:

Radiogram na Spotify
Radiogram na Google Podcasts
Radiogram na Apple Podcasts

Spotify zmienia podejście?

Hosting dla podcastów Libsyn ogłosił, że w ciągu 2 tygodni połączą się ze Spotify w celu dostarczania podcastów u siebie hostowanych. I tu małe wyjaśnienie tego wydawało by się zagmatwanego komunikatu.


O co chodzi?
Kiedy dodajesz swój podcast do Spotify to każdy odcinek jest pobierany przez Spotify i hostowany na ich serwerach. Jest to działanie całkiem inne niż wszystkich normalnych aplikacji do podcastów. Dla przykładu posłużę się aplikacją Pocket Cast, ale mogła by to być każda inna aplikacja. Pocket Cast jest tylko pośrednikiem (czymś w rodzaju katalogu) gdzie wybierasz odcinek do odsłuchania. Kiedy naciskasz play w Pocket Cast to aplikacja pobiera odcinek z hostingu podcastu np. Spreaker i odtwarza go w twoim telefonie.

Tak jak wspomniałem Spotify działał całkiem inaczej. Kiedy tylko opublikujesz nowy odcinek na swoim hostingu np. Spreaker to SP pobiera ten odcinek na swój serwer i tam go zapisuje (czytaj hostuje). Takie rozwiązanie wiąże się to z kilkoma ewentualnymi problemami.

Problem pierwszy to statystyki – przez takie działanie statystyki od Spotify były widoczne tylko w panelu Spotify. Żeby widzieć je w statystykach swojego hostingu musiałeś dodawać swój podcast do Spotify przez swój hosting, co na dłuższą metę nie jest dobrym pomysłem. Drugą sprawą związaną ze statystykami było opóźnienie w dostarczaniu statystyk SP do hostingów. W przypadku np. hostingu Buzzsprout opóźnienie to wynosiło nawet do 48 godzin.

Problem drugi – trochę mniejszy lecz nie mniej ważny. Format plików i głośność audio. Jeśli z jakiegoś powodu nagrywałeś swój podcast w innym formacie niż mp3 np. ze względu na jakość, to Spotify nie obsługiwało takich podcastów. Dla Spotify podcast ma być w mp3 koniec i kropka. Co ciekawe Spotify zmieniało głośność plików do -14 LUFS, zamiast standardowego dla podcastów -16

Problem trzeci – najczęściej spotykany. To podmiana plików. Jeśli z jakiegoś powodu chciałeś zmienić plik odcinka np. musiałeś po kilku dniach wyciąłeś jakieś zdania, lub coś dograłeś, to nie było oficjalnej informacji jak podmienić taki plik na Spotify. Można to łatwo zrobić na swoim hostingu lecz nie na Spotify. Jedynym sposobem była zmiana nazwy nowego pliku. Po prostu nie mógł się on nazywać tak samo jak starsza wersja. Niestety zdarzały się przypadki kiedy pomimo tego, odcinek nie został podmieniony na Spotify.

Radiogram na Spotify

Wracając do komunikatu.
Od tej pory, a właściwie w ciągu dwóch tygodni aplikacja Spotify będzie zachowywała się tak jak normalna aplikacja dla podcastów i będzie serwowała odcinki bezpośrednio z serwerów Libsyn. Dzięki temu wszystkie problemy o których wspomniałem, nie będą dotyczyły użytkowników tego hostingu. Czyli np. podcastów Onetu.
Dzięki takiemu ruchowi Spotify będzie bardziej podobne do Apple. A konkretnie to stanie się katalogiem podcastów tak jak Apple Podcasts, z tą różnicą że będzie również oferować swoje produkcje.

Na konferencji Pods Up North rozmawiałem o tym z Alexandra Adey z brytyjskiego Spotify. Określiła ten ruch jako testy, ale osobiście nie wydaje mi się żeby hosting formatu Libsyn, czyli najstarszy i jeden z największych, zdecydował się brać udział w takich próbach i nie wspomniał w swoim komunikacie, że są to tylko testy.


Jeśli miał bym zaryzykować i przepowiedzieć przyszłość na podstawie tego jednego komunikatu to… Niedługo powinniśmy widzieć inne hostingi które będą dołączane w ten sam sposób do Spotify.

Powodem nie będzie chęć dopasowania się Spotify do innych graczy na rynku podcastów. I nie będzie to podyktowane większą wygodą dla twórców podcastów.
Powód jest banalnie prosty. Spotify chce zarobić więcej, a konkretnie to oszczędzić pieniądze które w tej chwili przeznacza na samodzielne hostowanie wszystkich podcastów których z każdym dniem przybywa.

Nowy hosting dla podcastów z darmowym pakietem.

Acast ogłosił uruchomienie hostingu dostępnego dla wszystkich. Jest to następstwem przejęcia Pippa w kwietniu tego roku.

Hosting dostępny będzie również w pakiecie darmowym. Wszystkie pakiety otrzymają standardowo nielimitowany hosting, dostęp do statystyk, stronę www i narzędzie do audiogramów. W pakietach jest również opcja transkrybcji podcastu.

Acast Open

Na chwilę obecną obsługuje ona języki angielski, hiszpański, francuski, niemiecki i portugalski. Acast zapowiada więcej języków w niedługiej przyszłości. Tak jak większość dostępnych obecnie hostingów Acast oferuje również dystrybucję do Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify plus kilku innych katalogów.

Moją uwagę zwróciła opcja audiogramów, które mogą mieć długość od 5 do 20 sekund długości. Niestety są tworzone na podstawie transkrypcji i wyświetlają tekst w trakcie odtwarzania. Co prawda w helpie można znaleźć informację że można edytować transkrypcję, ale nie miałem jeszcze możliwości sprawdzić czy można ją podmienić na język polski i taką wykorzystać do audiogramu.
Jeśli będzie to możliwe do przeprowadzenia to na pewno was powiadomię.

Dlaczego podcast?

Panowie z EarbornMedia czyli Michał, Krzysztof i Paweł przygotowali krótki, lecz treściwy artykuł który może pomóc ci przekonać do podcastów np. szefostwo twojej fimy.

Earborne Media

Znajdziesz w nim między innymi trochę statystyk, którymi możesz się podeprzeć w trakcie wyjaśniania czemu podcast jest dobrym pomysłem. Jeśli nie czujesz się na siłach samodzielnie zrealizować podcast firmowy to założyciele EarbornMedia na pewno ci z chęcią w tym pomogą.

Polskie podcasty instytucji i organizacji.

Na PodcastBlog.pl znajdziecie zgrabną listę podcastów polskich instytucji i organizacji. Maciek Małek zebrał w tym artykule podcasty tylko tych podmiotów na które warto zwrócić uwagę ze względu na między innymi oryginalność.

Nie znajdziecie tam podcastów tworzonych przez wydawnictwa czy grupy medialne. A mi jest bardzo miło bo na liście znalazł się również podcast który już wcześniej polecałem czyli Podsłuchaj Teatr autorstwa Kamili Paradowskiej.

Spotify odpala swoje algorytmy

Spotify udostępniło nową playlistę dla podcastów. Your Daily Podcasts będzie tworzony z mieszanki nowych i starszych odcinków na podstawie twoich odsłuchań i obserwowanych podcastów.

Ta codziennie odświeżana playlista wymaga twojej aktywności w słuchaniu. Jeśli nie przesłuchaliście przynajmniej 4 odcinków w ciągu ostatnich 90 dni nie będzie ona dostępna.

Playlista Your Daily Podcast

Algorytm może dostarczyć playlistę złożoną np. z następnego odcinka z serii podcastu który już słuchasz (przykładem może być Śledztwo Pisma), samodzielny odcinek podcastu (np. Radiogramu), lub aktualny odcinek podcastu wydawanego codziennie )np. Felieton Tomasza Olbratowskiego).
Jeśli algorytm wyliczy że powinien podobać ci się podcast z kategorii której nie słuchasz, to zanim zaproponuje ci pełen odcinek, najpierw podsunie ci odcinek pilotowy.

Warto więc nagrywać pilotowe odcinki dla podcastów. Nie tylko nowych, ale i dla nowych sezonów. Kto wie może Spotify sięgnie po nie aby zarekomendować twój podcast.
Niestety na chwilę obecną playlista nie jest dostępna jeszcze w Polsce, ale wkrótce powinno się to zmienić.

200 tys. odsłuchań Śledztwa

Śledztwo Pisma czyli reporterski podcast śledczy który zapewne znasz ma już ponad 200 tysięcy odsłuchań. Osiągnął to w ciągu jednego miesiąca od wypuszczenia pierwszego odcinka.

Podcast Śledztwo Pisma

Ciekawą sprawą jest to że połowa z tych odsłuchań pochodzi z YouTube.  Na taki wynik ma zapewne wpływ sposób dystrybucji podcastu. Nowy odcinek ukazuje się, a właściwie ukazywał się co tydzień w piątek. W tym tygodniu była premiera ostatniego z serii. W dniach premiery można było go przesłuchać na platformie TokFM który jest partnerem podcastu, lub właśnie na YT. Jako że dostęp do TokFM jest płatny, większość osób wybiera darmową opcję YT.

Zastanawiać może wybór YT – serwisu wideo do dystrybucji podcastu. Mogę tylko zgadywać powody takiej decyzji, ale postawił bym na próbę dotarcia do największej liczby słuchaczy i tych którzy nie znają i nie słuchają podcastów.

Po emisji ostatniego odcinka ciekaw jestem, i zapewne nie tylko ja czy będzie kontynuacja tego formatu, i brandu jaki stworzył magazyn Pismo. Mam nadzieję że niedługo zmienią nazwę podcastu ze śledztwo na Śledztwa Pisma. I tego życzę wszystkim twórcom tej produkcji.

Spotkania i konferencje

Konferencja Małej Wielkiej Firmy – Warszawa 29.02.2020

Marek Jankowski organizuje konferencje dla przedsiębiorców pod szyldem swojego podcastu Mała Wielka Firma. Konferencja odbędzie się w Warszawie 29 lutego przyszłego roku. Jeśli się nie mylę będzie to pierwsza tej wielkości konferencja organizowana pod marką podcastu w Polsce.

Spotkanie w Szczecinie

W zeszłym tygodniu wspominałem o spotkaniu w Szczecinie które będzie dotyczyło podcastignu i podcasterów. Organizator ogłosił już szczegóły i miejsce spotkania czyli 12 grudnia w szczecińskim klubie Hormon.

Spotkanie w Warszawie

Dla przypomniana, warszawskie spotkanie pod nazwą WawaKaster organizowane przez Borysa Kozielskiego odbędzie się 19 grudnia w Kawiarnia-Księgarnia Radio Telewizja.

Konferencje dla podcasterów

W ostatnią sobotę wraz z Markiem Jankowskim brałem udział w konferencji podcastowej Pods Up North w Manchesterze. W jej trakcie przyszła mi do głowy myśl którą muszę się z wami podzielić.

Jak pamiętacie pod koniec września odbyła się konferencja PyrCastera w Poznaniu z okazji Międzynarodowego Dnia Podcastów. 
W obu konferencjach brała udział podobna grupa słuchaczy. Porównując różnice w rynku brytyjskim i polskim, nie tylko ilości podcastów, ale również różnice w nakładach finansowych czy to reklam czy sponsoringu Poznańska konferencja wypada bardzo dobrze, a nawet lepiej niż ta w Manchesterze.

Konferencja PyrCaster

Porównując te dwie konferencje widać wyraźnie że organizatorzy PyrCastera mogą sobie pogratulować doboru gości i prowadzących warsztatów. 

Dlaczego? Oto moje wrażenia po Pods Up North:

  • prawie wszystko co było poruszane przez prelegentów w Manchesterze można było znaleźć w internecie
    • dopiero 5 panel naprawdę rozruszał słuchaczy i dostarczył ciekawych informacji. Co ciekawe był to panel o podcastach sportowych.
  • informacje które usłyszałem w panelach warsztatowych w których brałem udział były bardzo powierzchowne i miałem wrażenie że służyły bardziej promocji prelegentów, niż próbie dania jakiejś większej wartości słuchaczom.
  • co ciekawe głównym sponsorem było Spotify, a właściwie ich dział zajmujący się podcastami brytyjskimi.
  • tylko proszę nie zrozumcie mnie źle, to nie była zła konferencja, a jak podsumował to Marek na konferencje jeździ się głównie dla kontaktów.

Jeszcze jedna rzecz zwróciła moją uwagę. Większość prelegentów wywodziła się z radia. Niektórzy z nich nadal pracują w radiu, a dodatkowo zajmują się produkcją i prowadzeniem podcastów dla radia jak i własnych.

Mam wrażenie że będziemy to widzieli coraz bardziej na polskiej scenie podcastowej, najlepszym przykładem są dwie prowadzące podcast Torba Reportera czyli Hanna Bogoryja – Zakrzewska i Katarzyna Błaszczyk. 
Podsumowując.

Konferencja PyrCaster mogła by być wzorem jak dobierać prelegentów i prowadzących warsztaty. Nawet kwestie kateringu, sali i organizacji ogólnej są na takim samym jeśli nie wyższym poziomie. Po tym wyjeździe jeszcze bardziej nie mogę się doczekać przyszłorocznej edycji PyrCastera.

Radiogram poleca

Do poczytania:

Do posłuchania:

  • Karol Stryja znany w kręgach podcastowych jako zawodowiec powrócił po krótkiej przerwie z kolejnym odcinkiem podcastu Zawodowcy. I znów dostarczył ciekawą rozmowę z osobą której nie trzeba nikomu przedstawiać: Panią Janiną Ochojską. Serdecznie polecam odsłuchać. I przy okazji dziękuję Karol za przekazanie Pani Janinie życzeń.
  • O mediach możecie posłuchać w podcaście Premedytacje. Andrzej Chojnowski i Przemek Jurgiel-Zyla rozmawiają o tym co słychać w mediach tradycyjnych i internetowych. Pierwszy odcinek jest o podcastach, ale w ostatnim posłuchacie o zamknięciu między innymi polskiego Playboya

Miłego podcastowania i do usłyszenia za tydzień!

Przy produkcji każdego odcinka spędzam średnio 6 godzin. I choć uwielbiam to robić, to bez mojej ulubionej kawy nie dałbym rady.

Jeśli uważasz że informacje które przekazuję są dla Ciebie przydatne, to zawsze możesz mnie wesprzeć kawą.

Postaw mi kawę :)Postaw mi kawę 🙂

Skomentuj...

Name

Email