5 najczęstszych błędów w podcastingu

9/48

Słuchaj Radiogram na:

Radiogram na Spotify
Radiogram na Google Podcasts
Radiogram na Apple Podcasts

Przy produkcji każdego odcinka spędzam średnio 6 godzin. I choć uwielbiam to robić, to bez mojej ulubionej kawy nie dałbym rady.

Jeśli uważasz że informacje które przekazuję są dla Ciebie przydatne, to zawsze możesz mnie wesprzeć kawą.

Postaw mi kawę :)Postaw mi kawę 🙂

Najczęstsze błędy w podcastingu

Błędy w podcastingu. Każdy kto zaczynał podcast, popełniał błędy. Nawet doświadczeni podcasterzy je popełniali, i nadal popełniają. Błędów i pomyłek nie da się uniknąć.

Część z nich powtarza się jednak tak często, że postanowiłem je zebrać w listę. Jest ona oczywiście moim osobistym spojrzeniem na najczęstsze błędy. Mam nadzieję że pomoże ona, choć kilku osobom ich uniknąć.

Brak strony podcastu

Może ci się wydawać, że na początku, kiedy zaczynasz z podcastem nie potrzebujesz strony. Możesz uznać że twój podcast ma przecież stronę na hostingu, to wystarczy. Tam są wszystkie moje odcinki, notatki itd.

Poza tym częstymi tłumaczeniami są: przecież dopiero zaczynam i nie wiem czy mój pomysł „chwyci”, nie wiem czy podcasting jest dla mnie, a strona to dodatkowy problem.

Brak strony podcastu może mieć wpływ na kilka spraw. Najważniejszą z nich jest, nazwijmy to „punkt dystrybucji”. Twoja strona internetowa będzie miejscem gdzie będziesz odsyłał swoich słuchaczy. Tam będą mogli znaleźć informacje od odcinkach, notatki, jak się z tobą skontaktować, oraz resztę twoich odcinków i artykuły które będziesz publikował.

Strona na hostingu twojego podcastu, nie da ci tyle możliwości rozbudowy, czy też modyfikacji co własna strona. Zazwyczaj możliwości edycji wyglądu, jak i treści są tam mocno ograniczone, lub wręcz żadne. Co ważniejsze hostingi można zmieniać, i choć zdarza się to rzadko, to jednak się zdarza (z różnych powodów, ale o tym kiedy indziej). Co wtedy? Wszystkie linki z Google i mediów społecznościowych przestaną działać. Będzie to miało spory wpływ na możliwość znalezienia twojego podcastu.

Jeśli nie wiesz jak zabrać się za stworzenie strony, rozwiązaniem mogą być serwisy typu Wix czy Squarespace Dzięki ich wizualnym edytorom, edycja strony jest prosta jak układanie klocków Lego. Możesz też popytać znajomych, na pewno znajdzie się ktoś kto potrafi to robić.

Google Podcasts i strona podcastu

Równie ważnym powodem dlaczego powinieneś mieć stronę podcastu, jest Google. I nie jest to tylko kwestia wyników wyszukiwania. Google uruchomiło Google Podcasts. Jeśli chcesz tam być, a uwierz mi że chcesz, to musisz mieć stronę.

Google Podcasts wymaga strony internetowej. Działa to na zasadzie dwutorowej. Aby twój podcast był widoczny w Google Podcasts, twój RSS musi wskazywać „linka” do twojej strony WWW, a twoja strona musi wskazywać na adres RSS podcastu. To są dwa z kilku podstawowych wymagań jeśli twój podcast ma się znaleźć w Google Podcasts.

Brak pewności czy podcasting jest dla Ciebie, lub sprawdzanie pomysłu na podcast, jest pewnym wytłumaczeniem dla braku strony. Pamiętaj tylko, że po kilku czy kilkunastu odcinkach, kiedy zdecydujesz się w końcu ją zrobić, będziesz miał sporo pracy. Będziesz musiał nadrobić zaległości w przygotowaniu strony, wpisów odcinków, notatek, grafik, SEO oraz linków. To naprawdę sporo pracy.

Podsumowując: im wcześniej masz stronę podcastu tym lepiej, a najlepiej jeśli masz ją od początku. Twoja własna strona to miejsce gdzie będziesz odsyłał swoich słuchaczy. Sam będziesz miał wpływ co się na niej znajdzie. To będzie twój „punkt dystrybucji” podcastu.

Zgłaszanie podcastu do katalogów poprzez hosting

Nie uwierzysz jak wielu podcasterów popełnia ten błąd. Wiem że jest to wygodne i ładnie brzmi w reklamach hostingów. „Dystrybucja do katalogów jednym kliknięciem” – brzmi zachęcająco. Większość z początkujących nie wie z czym się to wiąże.

Kiedy podcast zgłasza w twoim imieniu twój podcast do Spotify, Google Podcasts czy Apple Podcast otrzymuje pełną kontrolę nad twoim podcastem. Jeśli będziesz chciał zmienić hostingu, lub wycofać podcast z danej platformy będziesz musiał polegać na hostingu. Wszystko będzie wymagało kontaktu ze działem wsparcia. Zajmuje to czas, a w przypadku niektórych serwisów, również nerwów.

Jeśli samodzielnie będziesz zgłaszał swój RSS do katalogów, w przypadku zmiany hostingu, a co za tym idzie kanału RSS będziesz mógł to zrobić samodzielnie bez czekania na hosting.

Podsumowując: twój podcast oprócz audio to RSS. Ty powinieneś mieć kontrolę nad tym gdzie i kiedy jest zgłaszany. Nie twój hosting.

Brak notatek do odcinków

Dlaczego notatki są tak często pomijane? To pytania zawsze zadaję sobie kiedy napotykam odcinek tylko z tytułem. Nic poza tym.

Notatki są potrzebne z kilku powodów. Po pierwsze – zanim słuchacz pobierze odcinek może sprawdzić czego się spodziewać. Możesz to wykorzystać aby zaciekawić, lub wypromowanić odcinek. Dobrze napisana notatka powinna zachęcić do odsłuchania. Powinna też kierować do strony twojego podcastu i profili społecznościowych.

Przeszukiwanie odcinków

Drugim powodem dlaczego notatki są potrzebne, jest wyszukiwanie i odnajdowanie odcinków. Czy nie zdarzyło Ci się szukać odcinka który kiedyś słuchałeś, ale nie pamiętasz numeru, ani tytułu? Znając temat który był poruszany możesz wykorzystać opcję przeszukiwania podcastu. Słowo kluczowe, temat czy nazwisko gościa, mogą być pomocne w odnalezieniu danego odcinka w aplikacji do podcastów.

No i chyba najważniejsze – wujek Google. Notatki są indeksowane przez Google Podcasts. Tak jak w powyższym punkcie pomoże to lepiej odnaleźć twój podcast. Szczególnie że Google zaczęło wprowadzać podcasty do wyników wyszukiwania w swojej wyszukiwarce. Wyniki będą budowane nie tylko na podstawie audio, ale również notatek.

Tak samo ważne są notatki do odcinków na stronie podcastów. I nie ważne czy będzie to transkrypcja, czy przygotowany specjalnie wpis do odcinka. Google na pewno to wykorzysta.

Podsumowując: daj się znaleźć dzięki notatkom do odcinka. Pomóż słuchaczom przeszukiwać twój podcast. Samo nagranie audio nie wystarczy.

Słabej jakości dźwięk

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. I odnosi się to również do podcastingu. Pierwsze kilka minut, a często nawet mniej, ma olbrzymie znaczenie. Szczególnie jeśli na twój podcast trafi ktoś kto jeszcze go nie słuchał.

Twoją wizytówką będzie nie tylko temat, czy gość którego zaprosisz. Dźwięk również ma nie bagatelne znaczenie. Złej jakości audio można porównać do oglądania filmu w niskiej rozdzielczości na dużym ekranie, lub czytaniu książki która została wcześniej zalana i druk się rozmywa. Nawet najlepszy film będzie ciężko obejrzeć, a najlepsza książka będzie ciężka do przeczytania.

Nawet twoi najwierniejsi słuchacze w końcu się zmęczą słabą jakością dźwięku. Szczególnie że jakość podcastów ciągle rośnie, i nie wystarczy już dźwięk z mikrofonu wbudowanego w laptopa, czy zwykłych słuchawek z mikrofonem.

Pamiętasz co wspominałem we wcześniejszym punkcie? Google indeksuje podcasty również na podstawie audio. Dla własnych potrzeb tworzą na podstawie dźwięku transkrypcję którą wykorzystują do indeksowania. Jeśli dźwięk twojego podcastu będzie słabej jakości, to na pewno to nie pomoże.

I jeszcze jedno, proszę Cię nie miej podejścia że „naprawię to w edycji”. Jeśli nagrywasz to staraj się nagrać dźwięk w najlepszej możliwej jakości. W post produkcji da się pewne rzeczy poprawić, lecz nie naprawić. Myśl o edycji bardziej jak o doszlifowaniu materiału. Zaoszczędzisz sobie czas, a słuchaczom niemiłe wrażenia.

Mała podpowiedź: zanim opublikujesz nagranie, najpierw je przesłuchaj. Najlepiej na zwykłych słuchawkach. Pamiętasz wstęp? Pomyłki zawsze się zdarzają.

Podsumowując: zadbaj o jakość dźwięku. To twoja wizytówka, a zestaw do podcastowania nie musi być wcale drogi. Bardzo duży wpływ na jakość dźwięku ma również miejsce gdzie nagrywasz. Hałasy w tle, czy dźwięk odbijający się od pustych ścian na pewno nie pomaga.

Brak kanału RSS

W pierwszym momencie możesz pomyśleć: jak to podcast bez RSS? Przecież podcast nie może istnieć bez niego. Otóż może, a przynajmniej tak twierdzą niektórzy.

Pomińmy na chwilę różne definicje co to jest podcast, i nie bierzmy pod uwagę tego że wszystkie wspominają RSS jako wymagany element podcastu. Cały czas spotykam się z sytuacjami kiedy autorzy nazywają swoje produkcje audio podcastami, choć nie mają one RSS. Nikt tego nie broni, można nazywać film na YouTube, czy radio internetowe podcastem. Twoja produkcja, twoje zasady. Najprostszym porównaniem takiej sytuacji jest wymaganie, aby wszyscy nazywali twój rower samochodem, lub samochód rowerem. Dodanie słowa „podcast” do nazwy nie czyni go podcastem.

Nie wspominam o tym, aby się czepiać szczegółów. Najprościej rzecz ujmując bez RSS nie będziesz tam, gdzie są wszystkie podcasty. Czyli w katalogach, a dzięki temu w aplikacjach do słuchania podcastów.

RSS jest wymagany przy dodawaniu podcastu do:

  • Apple Podcasts – którego katalog wykorzystują aplikacje do podcastów,
  • Spotify,
  • Google Podcsts,
  • Stitcher i innych katalogów.

Dopiero kiedy tam dodasz podcast będzie on ogólnie dostępny dla słuchaczy podcastów. I dzięki temu będzie spełniał następny ważny element definicji podcastu – będzie go można pobrać jako plik, i odsłuchać offline.

Posiadanie RSS umożliwi również informowanie twoich słuchaczy i subskrybentów, o nowych odcinkach.

Podsumowując: rzeczownik „podcast” w nazwie nie czyni podcastu. RSS, jest do tego nieodzowny.

Podsumowanie

Te 5 błędów które wymieniłem nie są oczywiście wszystkimi. Zdarzają się jednak na tyle często, że ich znajomość ułatwi Ci ich ominięcie. I na pewno pomoże to twojemu podcastowi.

Poza tym w odcinku:

RMF ON czyli jak nie słuchać podcastów

Co słychać na froncie Apple i Spotify

Jak wykorzystać YouTube do promocji swojego podcastu

Podcast. Jak to się robi?

Radiogram Poleca:

Ile czasu potrzeba na stworzenie jednego odcinka? W co trzeba zainwestować? Organizatorzy Trenferencji zrobili wywiad z Michałem Kasprzykiem z podcastu Do Początku o tworzeniu podcastów. Polecam do obejrzenia.

„Wino bez tajemnic” gdzie Tomasz Kolecki mistrz polski sommelierów zdraci ci tajemnice wina. I nie jest to podcast tylko dla znawców, a bardziej dla tych którzy dopiero zaczynają uczyć się o winie.

Drugim polecanym jest ostatni odcinek podcastu Przygody Przedsiębiorców. I tutaj mała niespodzianka w ostatnim odcinku możesz posłuchać rozmowy Andriana Gorzyckiego z Maciejem Kowalskim o zarabianiu konopiach.

Miłego podcastowania i do zobaczenia za tydzień.

Skomentuj...

Name

Email